Felsökning

Hårddiskar

Alla hårddisktillverkare har testprogram för att kontrollera om deras hårddiskar är felfria. För att en felanmälan på en hårddisk skall kunna hanteras snabbt vill vi att du kör tillverkarens testprogram för att fastställa felets art. Om hårddisken är defekt kommer testprogrammet att ge en felkod. Bifoga denna felkod med din felanmälan! Instruktioner för hur programmen skall användas finns på respektive tillverkares hemsida.

IBM Drive fitness test (för IBM:s hårddiskar).

Vad felkoden du får betyder kan du se nedan.
Fujitsu FJDT, Fujitsu ATA diagnostic tool (för Fujitsus hårddiskar)
Seagate Seatools Online edition (för Seagates hårddiskar):
Western Digital Data Lifeguard (för Western Digitals hårddiskar):
Samsung diagnostic tools (för Samsungs hårddiskar):
Maxtor Powermax (för Maxtor och Quantums hårddiskar):

Installera om dator

För att installera (om) en dator, bör nedanstående instruktioner följas...
Till att börja med bör en backup tas på data, därefter ladda ned dom senaste uppdateringarna och drivrutinerna till respektive produkt:

    Senaste BIOS-version för moderkortet.
    Senaste drivrutinen för moderkortet.
    Senaste drivrutinen för grafikkortet.
    Senaste drivrutinen för ljudkortet.
    Senaste DirectX-versionen.

Endast följande produkter skall vara monterade på moderkortet, då andra monterade produkter eventuellt kan påverka installationen av operativsystem:

Processor + kompatibel processorfläkt.
En (1) kompatibel minnesmodul.
En (1) hårddisk + kompatibel IDE-kabel.
En (1) CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM + kompatibel IDE-kabel.
En (1) floppydiskenhet + kompatibel floppy-kabel.
Grafikkort (om det ej finns någon inbyggd på moderkortet).

Efter nedladdning av ovanstående filer samt montering av datorn enligt ovan, bör nedanstående instruktionerna följas:

Nollställ moderkortets CMOS. Uppdatera BIOS på moderkortet.
Ange "standard värden" i BIOS. Följ eventuella anvisningar från respektive tillverkare för installation av operativsystem.

Börja därefter installationen av operativsystem och följ anvisningarna på skärmen, samt eventuella instruktioner från respektive tillverkare (hårdvara som mjukvara).

Efter installation av operativsystem, bör drivrutiner installeras enligt nedanstående instruktion:

Drivrutiner för moderkortskretsar.
Drivrutiner för grafikkortskretsar.
Drivrutiner för ljudkortskretsar.
DirectX. Vid montering av andra produkter på moderkortet, bör IRQ-delning undvikas i största möjliga utsträckning. NOTERA: Information kring ovanstående punkter (montering/installation/anvisningar) kan eventuellt vara skrivet i manualen eller på respektive tillverkarens hemsida.

Moderkort

- Att ange "standardvärden" i BIOS kan i vissa fall lösa en del problem, dock rekommenderas BIOS-uppdatering eftersom ny information om hur monterade produkter på moderkortet, samt produkter på marknaden skall hanteras programmeras in i moderkortet.

- Om moderkortet identifierar processorn men hastigheten är fel - Kontrollera att eventuella byglingar för busshastigheten sitter som de skall. Kontrollera i BIOS så rätt hastighet är inställd. Hur man ställer in rätt busshastighet finns beskrivet i manualen för moderkortet!

- Se till att ha dom senaste drivrutinerna, BIOS-uppdateringarna, firmware-uppdateringarna, o.s.v. installerade, då dessa uppdateras för att förbättra prestanda/stabilitet/kompatibilitet/funktionalitet, o.s.v.

- Försök nollställa CMOS på moderkort om kunden har problem med funktionalitet/stabilitet/etc. eller be kunden göra det själv.

- OBS! Att nollställa CMOS löser för det mesta INTE problem med kompatibilitet (för det rekommenderas BIOS-uppdatering), men kan däremot få datorn att fungera t.ex. mer stabilt, som nämndes ovan.

- En BIOS-uppdatering kan underlätta/lösa problem med kompatibilitet/funktionalitet/stabilitet/etc. och är att rekommenderas i dom flesta fall där dom nämnda problemen uppstår.

- OBS! Värt att lägga till minnet är att informationen på respektive tillverkarens hemsida om t.ex. BIOS-uppdateringar ofta INTE innehåller all information om vilka uppdateringar/förbättringar som gjorts.

- Att "strippa" ned datorn till dom viktigaste/vitalaste produkterna är en viktig del i processen att felsöka en felande dator. Se till att t.ex. endast ha nedanstående produkter monterade när datorn skall felsökas "mer grundligt":

Moderkort. Processor + processorfläkt.
En (1) kompatibel minnesmodul.
En (1) hårddisk + kompatibel IDE-kabel.
Ev. en (1) CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM + kompatibel IDE-kabel (om så behövs).
Ev. en (1) floppydiskenhet + kompatibel floppykabel.
Grafikkort (om det ej finns någon inbyggd på moderkortet). Byt kortplatser på monterade produkter om problem med funktionalitet/stabilitet uppstår. Testa med liknande/andra produkter (om möjligt).

Ett svagt nätaggregat säger sig självt - mindre strömstyrka: mindre produkter orkar den driva, vilket ofta kan resultera i att datorn hänger sig, startar om automatiskt, att vissa enheter ej eventuellt hittas av datorn/systemet.

NOTERA: Eventuell information kring ovanstående kan vara skrivet i manualen eller på respektive tillverkarens hemsida.

Pixelpolicy

Här finner du information om de olika tillverkarnas respektive pixelpolicy. Pixelpolicyn talar om hur många defekta pixlar som anses acceptabelt, en skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren satt.

Här kan du läsa mer om vad pixelfel är och hur det bedöms

Acer
Maximalt 4 defekta pixlar per miljon pixlar på skärmen beroende på placering. Se Acers pdf eller ring Acers support på 020-252 500 för ytterligare info angående pixelpolicyn.

AOC
Enligt ISO 13406-2. Läs AOCs pixelpolicy. För mer information om pixelpolicyn och bedömningen, vänligen kontakta AOC:s serviceombud IT Workshop på telefon 0470-705454.

Compaq
Se HP

EIZO
Skärmen kan dömas ut med en trasig pixel beroende på placering. Detta gäller om pixeln lyser helt vit eller är helt svart.
Vänligen kontakta EIZO direkt på 08-590 800 00 för frågor kring detta.

Fujitsu-Siemens
Enligt ISO 13406-2. Läs Fujitsu-Siemens pixelpolicy för bärbara datorer och TFT-skärmar. För frågor kring detta, vänligen kontakta Fujitsu-Siemens felanmälan på telefon 08-588 883 00.

Hansol
Mellan 7 och 17 defekta pixlar per skärm beroende på storlek. Läs Hansols pixelpolicy. För mer information eller frågor angående Hansols pixelpolicy, vänligen kontakta Anovo Nordic på telefon 013-20 24 54

Hercules
Max 3 pixelfel för Prophetview 720, max 4 pixelfel för Prophetview 920. För mer information eller frågor vänligen kontakta Hercules direkt för frågor kring detta, telefon 08-519 920 32.

Hitachi
Skärmen kan dömas ut med en trasig pixel beroende på placering. Hitachi har ingen formulerad pixelpolicy utan avgör från fall till fall.  Vänligen kontakta Hitachi direkt på 08-562 711 00 för frågor kring detta.

HP
Enligt ISO 13406-2 beroende på modell. För mer information eller frågor angående HP:s pixelpolicy, vänligen kontakta HP på telefon 0771-303000.

IBM
Mellan 9 och 16 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek. Läs hela IBM:s pixelpolicy. För mer information om IBM pixelpolicy, vänligen kontakta IBM:s support på telefon 08-477 44 20.

LG
Upp till 4 felaktiga pixlar. Läs hela LG:s pixelpolicy.  För mer information och frågor, vänligen kontakta Anta Service på 0680-716654.

NEC
Enligt ISO 13406-2. För mer information om pixelpolicyn och bedömningen,  vänligen kontakta NEC på telefon 08-635 92 00.

Philips
Mellan 4 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek. Vissa modeller har s k ’Zero bright dot warrany’ vilket innebär att skärmen ej får ha några döda lysande pixlar. Läs hela Philips pixelpolicy.
För mer information om Philips pixelpolicy, vänligen kontakta Philips support på telefon 08-632 00 16.

Samsung
Mellan 5 och 10 defekta pixlar per skärm beroende på storlek Läs hela Samsungs pixelpolicy. För mer information om Samsungs pixelpolicy, vänligen kontakta Anta Service på telefon 08-594 115 60.

Sony
Enligt ISO 13406-2. För mer information om pixelpolicyn och bedömningen vänligen kontakta Ibas på 08-626 76 00.

Viewsonic
Enligt ISO 13406-2. För mer information om pixelpolicyn och bedömningen, vänligen se www.viewsonic.com/support/qa.cfm?topic=lcd&question=01